Realizowany przez Miejską Bibliotekę Publiczną w Łomży, dzięki dofinansowaniu w ramach programu dotacyjnego „Patriotyzm jutra” ze środków Muzeum Historii Polski
w Warszawie
, projekt #Czerwony Bór’44 obejmował poza prelekcjami historyków również stworzenie mobilnej gry terenowej „Płomienny Świt”. Powstała ona podczas warsztatów odbywających się w dniach 31 maja – 3 czerwca, gdzie młodzież z III Liceum Ogólnokształcącego im. Żołnierzy Obwodu Łomżyńskiego AK w Łomży, wykorzystując aplikację Action Track, przygotowała edukacyjną grę, odwołującą się do wydarzeń z czerwca 1944 roku.

Fabuła gry oparta jest na historii fikcyjnego bohatera Witka. Należał on do oddziału Narodowej Organizacji Wojskowej, stacjonującego 23 czerwca w okolicach Szumowa.
Nad ranem oddział ten został zaatakowany przez niemiecką obławę, wchodzącą od południa do lasów Czerwonego Boru. Zgodnie ze źródłami uratował się tylko jeden żołnierz, który skierował się na północ, chcąc ostrzec resztę zgrupowania. Uczestnicy razem z Witkiem mogli poznać zarówno historię bitwy w Czerwonym Borze, jak i osobiste powody zaangażowania
się młodego partyzanta w walkę. Indywidualna perspektywa młodego chłopaka pozwoliła jego współczesnym rówieśnikom bardziej zaangażować się w grę i lepiej zrozumieć przebieg
i realia starcia polskich partyzantów z przeważającymi siłami niemieckimi.

Stworzona mobilna gra terenowa „Płomienny Świt” została z powodzeniem wypróbowana
w akcji. Jej premiera miała miejsce 19 czerwca, podczas obchodów 78. rocznicy bitwy
w Czerwonym Borze, jednego z największych starć oddziałów partyzanckich z wojskami niemieckimi w okręgu białostockim. Jej celem jest pielęgnowanie pamięci o bitwie z 1944 roku i przekazywanie tej historii przyszłym pokoleniom w nowoczesny sposób.

Część uczestników wzięła wcześniej udział w obchodach rocznicy bitwy w Wygodzie, inni pojawili się bezpośrednio na miejscu zbiórki, wyznaczonym przy pomniku w lesie w pobliżu Olszewa, upamiętniającym poległych partyzantów. Szczególnie cieszył udział w rozgrywce całych rodzin z małymi dziećmi, które postanowiły w aktywny sposób spędzić niedzielne popołudnie. W grze brało udział ponad 30 osób, uczestników indywidualnych i podzielonych na zespoły, łącznie około 50. Były też inne atrakcje, dzięki Dariuszowi Syrnickiemu i żołnierzom ze Związku Żołnierzy NSZ w lesie były rozstawione umundurowane czujki z atrapami karabinów i nikt nie mógł przejść bez podania hasła: „polna róża”. Były też ciekawe punkty orientacyjne i miejsca z zadaniami, zresztą w grze nieprzypadkowo pojawiają  się postaci historyczne, jak na przykład kpt.  Antoni Kozłowski „Biały”, por. Zygmunt Przeździecki „Wiesław”, ppor. Franciszek Żebrowski „Wyd”, 17-letnia sanitariuszka Irena Olejnik czy tory,
bo to dopiero pociąg pancerny przechylił szalę zwycięstwa na korzyść Niemców. A na końcu była wojskowa grochówka, ufundowana przez wójta Gminy Śniadowo, pana Rafała Pstrągowskiego.

Terenowa rozgrywka, przygotowana przez koordynujące projekt nasze koleżanki: Jolantę Żochowską, Marię Kalinowską i Annę Kamińską, trwała około półtorej godziny. Najlepsi uczestnicy gry: p. Sławomir Ptaszyński, drużyna Ełkaesiaków i rodzina Toruńskich  zostali nagrodzeni dzięki hojności i życzliwości Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży, białostockiego Oddziału Instytutu Pamięci Narodowej, Urzędu Gminy Łomża i Urzędu Miasta Łomża. Upominki odebrali z rąk dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej w Łomży Teresy
Fromelc-Pawelczyk oraz znanego publicysty i historyka Leszka Żebrowskiego, wcześniej biorącego udział w uroczystościach w Wygodzie.

Premiera „Płomiennego świtu” nie była jednorazowym wydarzeniem – gra będzie dostępna
dla wszystkich chętnych przez najbliższy rok (do 30 czerwca 2023 r.). Warunkiem jest zainstalowanie na telefonie  aplikacji Action Track oraz zeskanowanie kodu QR, umieszczonego, wraz z informacją o grze, na tablicy przy pomniku w Olszewie oraz dostępnego na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej. Gra będzie również dostępna w wersji „kanapowej” na kodzie FLOW, w którą będzie można zagrać  nie wychodząc z domu.

Bardzo dziękujemy wszystkim za udział w grze, okazało się, że to, co zaproponowaliśmy
jest interesujące dla wszystkich, również dla młodzieży.

Nie jest to koniec naszego projektu, bo we wrześniu planujemy wystawę dotyczącą bitwy
w Czerwonym Borze w 1944 r. Jeśli ktoś z Państwa posiada archiwalne zdjęcia, pamiątki
czy inne dokumenty prosimy o ich udostępnienie.

Kontakt w tej sprawie pod adresami e-mail: f1@mbp-lomza.pl lub biblioteka@mbp-lomza.pl

oraz telefonicznie 86 212-50-29 ; 86 216-54-81

Instrukcja instalacji aplikacji Action Track

Regulamin gry – wersja terenowa

KOD QR

Regulamin gry – wersja kanapowa

KOD QR

 

Skip to content