Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży
Szkolenie bibliotekarzy powiatu Łomżyńskiego
Kreatywne formy promocji czytelnictwa – szkolenie dr Wandy Matras-Mastalerz (22 października 2024 r. Hala Kultury w Łomży)
Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży
Fotorelacja
We wtorek 22 października w Hali Kultury odbyło się szkolenie bibliotekarzy z Łomży i powiatu łomżyńskiego organizatorem, którego była Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży pełniąca funkcję biblioteki powiatowej. Przewodnim tematem spotkania były kreatywne formy promocji czytelnictwa w bibliotekach. Szkolenie miało na celu wzmocnienie kompetencji bibliotekarzy, rozwijanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu różnorodnych form animacji czytelnictwa w placówkach bibliotecznych. Swoją obecnością zaszczyciła je wicestarosta łomżyński Pani Anna Gawrych.
Pierwszym gościem była Pani Justyna Jarząbska – prezes Fundacji MIRD, która zapoznała uczestników szkolenia z prowadzonymi aktualnie projektami, zachęcała do odkrywania w sobie nowych pomysłów, dzielenia się swoim talentami i pokładami dobra, które każdy z nas posiada oraz zaprosiła do współpracy w realizowanych przedsięwzięciach.
Kolejnym prelegentką była Pani dr Wanda Matras-Mastalerz – adiunkt w Instytucie Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie, doktor nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, członek Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu, kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie, kierownik kursów z zakresu biblioterapii i bajkoterapii. Autorka kilkudziesięciu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu terapeutycznej funkcji książki, biblioterapii, pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, technik pracy umysłowej oraz edukacji medialnej i czytelniczej. Certyfikowany trener stymulacji pamięci i rozwoju intelektu, współpracownik Uniwersytetu Dzieci i Rodziców przy UP w Krakowie oraz kilkunastu małopolskich Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Prelegentka przybliżyła różnorodne metod pracy z książką skierowaną do odbiorcy w każdym przedziale wiekowym (od juniora do seniora czyli „młodego, ale bez przesady”) oraz zaprezentowała relaksujące ćwiczenia sprawdzające koordynację psychoruchową. Celem szkolenia było rozwijanie wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu umiejętności współpracy, zaangażowania i zintegrowania pracowników bibliotek w celu tworzenia instytucji inkluzywnej, otwartej na potrzeby różnych czytelników. Ważnym aspektem spotkania było pokazanie metod pracy przydatnych w budowaniu dobrych kontaktów z czytelnikami. Prelegenta podkreślała, że czytanie jest lokatą, która procentuje, gdyż książka uczy, bawi, wychowuje, a także leczy.