W 1843 roku brytyjski ilustrator i malarz akademicki – John Callcott Horsley, zaprojektował pierwszą kartkę świąteczną. Samą inspirację zaczerpnął od przyjaciela i urzędnika. Sir Henry Cole, zainteresowany w tym czasie rozwojem poczty, marzył aby mogła ona służyć „zwyczajnym ludziom”. Współpraca przyjaciół przyczyniła się do wydania około 50 egzemplarzy takich kartek.

W 2021 roku Miejska Biblioteka Publiczna w Łomży kolejny raz dołączyła do akcji Fundacji Dbam o Mój Z@sięg IDĄ ŚWIĘTA, NIE O SMS-IE, LECZ O KARTCE PAMIĘTAJ4. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi wszystkich polskich rodzin, jak ważne są bezpośrednie relacje osobiste, szczególna pamięć o członkach swojej rodziny, wspólne spędzanie czasu wolnego, jak również – a może nawet przede wszystkim – kultywowanie tradycji pisania kartek świątecznych.

Dlatego nasza biblioteka rozdaje bezpłatnie kartki świąteczne, które wraz z życzeniami można przesłać najbliższym albo wręczyć osobom samotnym, sąsiadom. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych okazaniem serca i życzliwej pamięci w przedświątecznym czasie.

DLACZEGO WYSYŁANIE KARTEK JEST WAŻNE:

  • Sprawiają ogromną najszczerszą radość dla odbiorcy.
  • To szansa by w prosty i osobisty sposób wyrazić wszystko to, co czujemy do osób najbliższych. Wysłane kartki przywołują wspomnienia i pamięć o nadawcy, za każdym razem gdy na nie spoglądamy.
  • Napisane kartki pozostawiają po sobie trwały ślad, którego nie można tak po prostu wykasować. Nie potrzebujemy do tego stałego połączenia wi-fi – możemy tworzyć je w każdym miejscu, o każdej porze, angażując bliskich.
  • Poprzez własnoręczne skreślenie kilku słów podkreślamy wyjątkowość osób do których wysłaliśmy kartkę świąteczną.
  • Stanowią formę integracji wszystkich członków rodziny.
  • To dobra okazja, by uwolnić kreatywność i pomysłowość, poprawić bądź nabyć nowe umiejętności manualne.
  • To naprawdę łatwe i fajne.

POWODY DLA KTÓRYCH REALIZUJEMY KAMPANIĘ:

  • Pragniemy zaprosić całą Polskę do działania polegającego na wysłaniu kartek świątecznych swoim najbliższym.
  • Chcemy podkreślić wyjątkowość łączących nas więzi i osobistych relacji w świecie, w który bardzo ważna rolę odgrywają technologie informacyjno-komunikacyjne.
  • Zachęcamy, aby w okresie świąt Bożego Narodzenia w sposób świadomy odłożyć media cyfrowe.
  • Jesteśmy przekonani, że w świecie cyfrowym bardzo ważne jest kultywowanie rodzinnych tradycji.
  • To doskonała okazja do aktywizacji mieszkańców miast, wsi, członków instytucji, przestrzeni miejskich, sektorów edukacji oraz sportu, zaangażowania władz.

REZULTATY JAKICH SIĘ SPODZIEWAMY:

  • Polskie rodziny aktywnie wspierają ideę dzielenia się życzeniami, poprzez tradycyjne pisanie kartek świątecznych.
  • Najmłodsi są świadomi różnicy pomiędzy istotą słowa pisanego własnoręcznie, a wiadomością cyfrową – wygenerowaną często z gotowych wzorów.
  • Dzięki wyraźnemu zaangażowaniu, podtrzymana zostaje więź, nawet z najdalszymi członkami rodzin.
  • W naturalny sposób wzrasta zaangażowanie całych rodzin na rzecz świadomego bycia bliżej siebie.
  • Dominować zaczyna chęć sprawienia niespodzianki, wywołania czystej radości poprzez efekt zaskoczenia, a także kreatywność.
  • Najmłodsi zyskują umiejętność własnoręcznego napisania kartki, a nawet stworzenia jej od podstaw.
  • Dzieci poznają historię swojej rodziny.
  • Dzieci wiedzą, jaką drogę przebywa kartka świąteczna wysłana w tradycyjny sposób.
  • Dzieci poznają miejsca w Polsce i na świecie, w których mieszkają ich najbliżsi.
  • Dzieci znają adres zamieszkania swoich najbliższych.

CZY WIESZ ŻE?

  • Pojedyncza wiadomość sms ograniczona jest do 160 znaków nieprzypadkowo. Fiedhelm Hillebrand przeprowadził analizę, w której udowodnił, że jest to w znaczący sposób podyktowane przez głęboko zakorzenione ludzkie przyzwyczajenie, zgodne z tradycyjną formą podtrzymywania więzi. Cóż to za badania przeprowadził Hillebrand? Przejrzał stosy pocztówek, na których jak się okazało w większości przypadków znalazło się około 150 znaków.

  • 3 grudnia 1992 roku brytyjski inżynier Neil Papworth wysłał pierwszą w historii krótką wiadomość tekstową. SMS o treści „Merry Christmas”. Otrzymał ją dyrektor spółki Vodafone Richard Jarvis. Nie mógł jednak odesłać równie miłej wiadomości zwrotnej, ponieważ w 1992 roku komórki nie posiadały jeszcze klawiatur, a sam nadawca pierwszego sms’a wysłał wiadomość z komputera stacjonarnego.
  • Brytyjski ilustrator i malarz akademicki – John Callcott Horsley, zaprojektował pierwszą kartkę świąteczną w 1843 roku. Samą inspirację zaczerpnął od przyjaciela i urzędnika. Sir Henry Cole, zainteresowany w tym czasie rozwojem poczty, marzył aby mogła ona służyć „zwyczajnym ludziom”. Współpraca przyjaciół przyczyniła się do wydania około 50 egzemplarzy takich kartek.

Skip to content